بانک ‌های ایتالیا، آماده برای آزمایش یورو دیجیتالی
نوشته شده توسط : علیرضا


بانک ‌های ایتالیا، آماده برای آزمایش یورو دیجیتالی

اتحادیه بانکداری ایتالیا اظهار داشت که بانک‌های ایتالیا در راستای اجرای طرح ارز دیجیتال آزمایشی اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین در اوایل سال جاری، بانک مرکزی فرانسه، فراخوانی برای ارائه پیشنهادات در زمینه آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) منتشر کرد و بانک مرکزی هلند نیز برای آزمایش یورو دیجیتال اعلام آمادگی کرده است. اما کدام یک از این کشور‌ها، در آغازِ به کارگیریِ رمز ارزها در سیستم مالی خود پیش قدم خواهد شد؟

اتحادیه بانکداری ایتالیا در روز سه شنبه اعلام داشت که بانک‌های ایتالیا در راستای اجرای یک یورو دیجیتال آزمایشی قدم بر‌می‌دارند. ABI، اتحادیه‌ای متشکل از بیش از 700 موسسه بانکی در ایتالیا، به شرکت در پروژه‌ها و آزمایش‌های سرعت بخشی به اجرای ارزهای دیجیتالی مورد حمایت بانک مرکزی اروپا (ECB) ابراز تمایل کرد.

سال گذشته، ABI، کار‌گروهی را برای تحقیق در مورد دارایی‌های دیجیتالی و رمز ارزها تشکیل داد. این گروه، در اطلاعیه روز پنجشنبه، 10 مورد از ملاحظات لازم در زمینه اجرای یورو دیجیتال را به اشتراک گذاشت؛ اولین مورد از این قرار بود:

  • حفظ ثبات مالی و رعایت کامل چارچوب نظارتی اروپا به عنوان اولویت اصلی مطرح می‌باشد.

این گروه، نیاز به یک چارچوب ارز دیجیتالیِ کاملاً مطابق با مقررات اتحادیه اروپا را برای جلب اعتماد عمومی، در اولویت اول خود قرار داده و اظهار داشت که بانک‌ها نقش مهمی در حمایت و جلب این اعتماد بر عهده خواهند داشت. همچنین در اطلاعیه دوم خود، با اشاره به پروژه Spunta، اعلام کرد که بانك‌های ایتالیا، در حال حاضر نیز از تکنولوژی دفتر کل عمومی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) چیست؟related_content

پروژه Spunta، یک فرایند ابتکاری بود که توسط ABI، برای ادغام بلاک چین، در راستای سرعت بخشیدن به پردازش حساب‌های بین بانکی صورت گرفت. به گفته این گروه، ارزی دیجیتالی که توسط بانک مرکزی (CBDC) ارائه شده باشد، به لطف قابل‌ برنامه‌ریزی بودن ارزهای دیجیتال، به نوآوری‌هایی، مانند تراکنش‌های همتا به همتا (P2P)، در مقابل سیستم بانکداری سنتی و تراکنش‌های «ماشین به ماشین» و نیز امکان مدیریت نرخ ارز و ریسک نرخ بهره منجر خواهد شد.

یک ارز دیجیتال قابل برنامه‌ریزی، یک نوآوری در حوزه مالی‌ست که می‌تواند به انقلابی بزرگ در ارز و معاملات ارزی منجر شود. این تحولی است که می تواند ارزش افزوده قابل توجهی را، به ویژه از نظر کارایی در فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی، به همراه آورد. ایتالیا اولین کشوری نیست که به آزمایش یوروی دیجیتالی علاقه‌ نشان داده است.

در اوایل سال جاری، بانک مرکزی فرانسه، فراخوانی برای ارائه پیشنهادات در زمینه آزمایش CBDC منتشر کرد. بانک مرکزی هلند نیز برای آزمایش یورو دیجیتال، اعلام آمادگی کرده است. همچنین در سال گذشته، جنس ویدمن، رئیس بانک مرکزی آلمان، در یکی از سخنرانی‌های خود هشدار داد که CBDC می تواند سیستم‌های مالی را به کلی بی‌ثبات کند.

اما مدتی بعد در همان سال، اتحادیه بانک‌های آلمان، اعلامیه‌ای در جهت حمایت از یورو دیجیتالِ قابل برنامه‌ریزی صادر کرد. اما تا کنون، بانک مرکزی ایتالیا در رابطه با اظهاریه ABI سخنی به میان نیاورده است.





:: برچسب‌ها: ایتالیا , بانک ‌های ایتالیا , بانک , یورو دیجیتالی , یورو ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: